22,000 crossings per year
300,000 DDP consignments since launch
19 depots in the Benelux, the UK & Ireland

Nieuwe service maakt probleemloze en kostenefficiënte goederenstromen tussen bloeiende Beneluxmarkten en Verenigd Koninkrijk mogelijk

Het Institute of Export & International Trade voorspelt dat de grootste logistieke uitdaging in 2023 de uitwisseling van goederen en diensten tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU zal zijn. Om met dit probleem om te gaan, drong het instituut er bij bedrijven op aan ervoor te zorgen dat er technologische
oplossingen voor internationale handel worden ontwikkeld.

Daarom lanceert wegtransporteur Europa Road een baanbrekende DDP-service (Delivery Duty Paid) vanuit zijn lokale vestigingen in België en Nederland. Het Britse moederbedrijf van Europa Road ontwikkelde en lanceerde in 2021 de innovatieve marktprimeur Europa Flow. Europa Flow vergde een investering van 5,8 miljoen euro. De oplossing beheert alle douaneformaliteiten, zodat goederen geen vertraging oplopen door extra papierwerk en klanten niet geconfronteerd worden met onverwachte extra kosten.

Sinds de Brexit worden EU-exporteurs geconfronteerd met aanzienlijke extra complexiteit bij het betalen van invoerrechten, btw en inklaringen. Carlo Turner, Non-network & Continent Director bij Europa Road, is optimistisch over de lancering. Hij stelt dat de Europa Flow-service, die geavanceerde technologie combineert met douane-expertise aan beide zijden van het kanaal, ongeëvenaarde ondersteuning biedt aan EU-bedrijven die willen exporteren naar het Verenigd Koninkrijk.

Turner vertelt: “Verschillende dingen hebben de laatste tijd invloed gehad op de handelsbewegingen. Brexit speelde zeker een rol. Net als het conflict tussen Rusland en Oekraïne, dat de beweging van meerdere soorten grondstoffen verstoorde en gedurende 2022 voor volatiele brandstofprijzen zorgde.”

“Ondanks deze uitdagingen hebben zowel België als Nederland sterke, open markten, die een snel herstel en voorspoedige handelsvoorwaarden mogelijk hebben gemaakt. Om deze handelsvoorwaarden met een probleemloze goederenstroom naar het VK verder te versterken, lanceren we Europa Flow in België en Nederland.”

De service maakt gebruik van DDP-incoterms om douaneaangiften en accijnsvereisten af te handelen voorafgaand aan de inning. Hiermee wordt veel kostbaar en complex papierwerk weggenomen. Voor bedrijven in de EU die goederen naar het VK willen exporteren, maakt Europa Flow van België en Nederland uitstekende gateway-alternatieven voor Frankrijk of Duitsland. Sinds de lancering worden er met Europa Flow gemiddeld 10.000 zendingen per maand verscheept van Britse bedrijven naar de EU.

In België werden de activiteiten in september 2022 gerebrand en veranderde de naam van Continental Cargo Carriers in Europa Road. Hierna heeft het bedrijf zich verder uitgebreid binnen de EU door in februari 2023 een Nederlands kantoor in Rotterdam te openen. De operator heeft ook nieuwe diensten gelanceerd, waarmee het zijn ambitie laat zien om de voorkeursoperator tussen de Benelux en het VK te zijn. Europa Road evolueerde van een gevestigde onbegeleide vrachtvervoerder van volledige en deelladingen naar een bedrijf dat nu ook gespecialiseerd is in groupagediensten, van en naar het Verenigd Koninkrijk.

De lancering van Europa Flow is de nieuwste innovatie en investering van Europa Road. Onlangs breidde het bedrijf zijn Belgische vrachtwagenpark uit tot 400 met nieuwe Krone Euroline-opleggers, een investering van 7,4 miljoen euro.

De Belgische en Nederlandse wagenparken bestaan elk uit 400 trailers. Deze zullen verantwoordelijk zijn voor het vervoeren van specifieke volledige ladingen, deelladingen en groupageladingen tussen het vasteland van Europa en het VK. Een wagenpark met deze capaciteit, in combinatie met de lancering van Europa Flow, zal zorgen voor een probleemloos goederenverkeer tussen bedrijven in de Benelux en klanten en partners in het VK. Hierdoor wordt een probleemloze beweging van goederen de Benelux en VK gerealiseerd en wordt de service verder verbeterd.

“De wagenparken voeren tot 22.000 overtochten per jaar uit tussen de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Dat geeft aan dat de handel er ondanks de economische uitdagingen voorspoedig uitziet. Terwijl we Europa Flow uitrollen, zijn we er van overtuigd dat deze oplossing de Nederlandse en Belgische bedrijven de middelen, de technologie en de stabiliteit zal bieden om verdfert te groeien”, voegde Turner toe.